Baletní přenosy Romeo a Julie a Marná opatrnost
zprávy
Legenda o tragickém příběhu mladých milenců zvěčněná Shakespearem v 16. století byla oživena v pařížské Opeře (2007) jednou z klíčových osobností současného tance – Sashou Waltz. Sasha Waltz „šila“ roli Julie přímo na tělo tanečnice Aurélie Dupont. V roli Romea uvidíme Hervé Moreaua, étoile - hvězdu Pařížské opery. Romeo a Julie je jediným letošním přenosem z pařížské Opery a zároveň posledním přenosem z tohoto operního domu, který od přenosů ustupuje.
Tragický příběh Waltz rozvíjí na hudebním podkladě Berliozovy dramatické symfonie a komponuje tanec, hudbu a zpěv v organický celek. Sasha Waltz se spíše než na vyprávění příběhu zaměřuje na přenos emocí v příběhu obsažených. Vyzdvihuje nadčasovou dualitu přítomnou v příběhu mezi láskou a smrtí, mezi spojením a překážkami, které musí lidé překonávat. Prostý černobílý design inscenace vyzdvihuje dualitu příběhu.
Sasha Waltz, německá choreografka, zakladatelka berlínského souboru Sasha Waltz and Guests, vytvořila Romea a Julii pro Pařížskou operu v roce 2007. Ohlas díla byl tak veliký, že ve stejném roce získala ocenění choreografka roku od prestižního tanečního časopisu Ballet-Tanz. Velkolepá inscenace, na které se podílí balet, pěvecký sbor a orchestr bude uvedena podruhé od své světové premiéry v roce 2007. Marná opatrnost – baletní „Prodaná nevěsta“
Komediální balet Marná opatrnost (1960) je nejpopulárnějším baletem „otce anglického stylu“ Sira Fredericka Ashtona. Evokuje atmosféru idyly anglického venkova. Marná opatrnost (La Fille mal gardée) je klasickou taneční pastorálou. Často bývá označována také jako „baletní Prodaná nevěsta“ pro svůj děj. Dva mladí venkované Lise a Colas musí přesvědčit vdovu Simonu (maminku Lise), aby svolila s jejich sňatkem. Vdova Simona je převlekovou mužskou rolí, kterou původně mistrně hrál sám „Sir Fred“, a je parodií ženského chování. Celá zápletka a postava vdovy Simony je zdrojem mnoha komediálních situací. V hlavních rolích uvidíme Robertu Marquéz a Stevena McRae. Balet pařížské Opery bývá považován za světovou kolébku baletu, je nejstarším baletním souborem na světě, který odvíjí svou tradici od roku 1661. Dodnes je na špičce mezi světovými baletními soubory, navíc s osobitým francouzským stylem vybroušeným tradicí. Soubor pracuje pod vedením umělecké ředitelky Brigitte Lefèvre a těží maximum ze své bohaté tradice, zároveň je otevřený modernímu umění, které posunuje hranice žánru.
Královský balet v Londýně je také jedním z nejlepších baletních souborů současnosti. Jeho uměleckou ředitelkou je Monica Mason. Jeho kořeny jsou předválečné, královský přídomek mu byl udělen britskou královnou v roce 1956, otcem jeho typicky anglického elegantního a zároveň briskního stylu je Sir Frederick Ashton (1904–1988). Seznam participujících kin na přenosech: Balet Pařížské opery: Romeo a Julie (15. května v 19:15) České Budějovice, Kino Kotva: www.kinokotva.cz
Děčín, Sněžník: www.kinosneznik.cz
Hodonín, Kino Svět: www.kinosvet.eu
Hradec Králové, Kino Centrál: www.kinocentral.cz
Karlovy Vary, Kino Drahomíra: www.kinopanasonic.cz
Náchod, Kino Vesmír: www.kinonachod.cz
Plzeň, Měšťanská beseda: www.mestanska-beseda.cz
Praha, Kino Atlas: www.kinoatlas.cz
Semily, Kino Jitřenka: www.kinosemily.cz
Královský balet, Londýn: Marná opatrnost (16. Května ve 20:15)
Olomouc, Kino Metropol: www.kinometropol.cz
Praha, Bio oko: www.biooko.net BALET V KINĚ DO KONCE SEZÓNY 2011/2012
NDT: Move to Move
=========
Choreografie: O. Naharin, P. Lightfoot
31. května 2012 v 19:30
BOLŠOJ BALET
=========
RAYMONDA
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy
Hudba: A. Glazunov
24. června 2012 v 16:45 (živě)
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
=========
LA BAYADERE
Choreografie: Rudolf Nurejev
Hudba: Ludwig Minkus
záznam, datum dle nasazení kina Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
A Canadian Evening at Sadler’s Wells, ruled by Crystal Pite
Reviews -
In Mayerling, Everyone is a Victim. And the Audience Enjoys It Immensely
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Call for papers for the Dance Context Journal 2025: Identities in Dance
News -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species