Česká taneční platforma – od 7. dubna v Praze
zprávy
Festival nabídne barvitou paletu rozmanitých tanečních zážitků, které diváky unesou do krajiny imaginace. Každým rokem přiláká do Prahy zahraniční promotéry z celého světa, a proto je mimořádnou příležitostí pro domácí umělce, aby mohli navázat potřebné mezinárodní kontakty. „V loňském roce jsme zaznamenali skutečně netušený zájem ze strany zahraničních odborníků. Upřímně doufám, že se nám letos podaří navázat v obdobném duchu,“ říká koordinátorka České taneční platformy Kateřina Višinská.
Čtyřčlenná odborná porota se zhostila nelehkého úkolu a do hlavního programu vybrala ze 40 přihlášených choreografií 14 tanečních projektů, které zaujaly neotřelým tématem, aktuálním tanečním jazykem či osobitou divadelní obrazností. „Oceňuji, když se mladý choreograf vyjadřuje ke světu, když se bouří,“ vysvětluje svá výběrová kritéria členka poroty Nina Vangeli. „Pociťuji satisfakci, pokud se nám daří s novým ročníkem české taneční platformy přicházet s nějakým překvapením, objevem, novým jménem, zejména když se to překvapení objeví z oblasti mimo zavedené instituce,“ dodává. Kromě hlavního programu je pro festivalové diváky připraven též bohatý doprovodný program. Za návštěvu jistě stojí workshop kontinuálního vzdělávacího programu Institutu Světelného designu či seminář kritického pochopení současného tance – Nové čtení tance, který pro širokou i odbornou veřejnost připravilo sdružení SE.S.TA. Příjemným oživením bude bezesporu vernisáž výstavy fotografií NANOHACH VEN!, která proběhne v pátek 8. 4. od 19.00 hod. v divadle Ponec a jejíž součástí bude spontánní minimalistický projekt Tour du Café au Lait, při kterém budou diváci moci přímo v divadelním baru sledovat působivé taneční kreace a k tomu usrkávat lahodnou kávu. Pro samotné účinkující umělce bude na platformě řada příležitostí pohovořit si se zahraničními promotéry, například během burzy projektů, tzv. "Meet The Artists", která se bude konat 10. 4. od 14.00 hod. v divadle Ponec, či na sobotním večírku pořádaném tamtéž. Vrcholem festivalu bude opět vyhlášení důležitých ocenění. Tanec Praha o. s. společně s Institutem umění – Divadelním ústavem vytvořily porotu složenou z významných zahraničních i domácích osobností působících v oblasti současného tance a tato porota rozhodne o udělení dvou cen: nejlepší Tanečník/Tanečnice roku a Taneční inscenace roku. Tradičním oceněním zůstává i letos Cena diváka. V neposlední řadě i Institut Světelného Designu vrhne jarní světlo na nejlépe nasvícenou taneční choreografii a v samotném závěru festivalu předají jeho organizátoři Cenu za nejlepší světelný design 2011. Předání cen se uskuteční v rámci jednoho z galavečerů festivalu TANEC PRAHA 2011. Předprodej vstupenek v cenách od 90 Kč začal v divadle Ponec již 22. února. Podrobné informace o programu na www.tanecniplatforma.cz. Letos budou na festivalu převažovat zavedené taneční soubory, které sklízejí úspěchy u nás i v zahraničí. O zahájení festivalu se postará Kateřina Stupecká, která uvede svou nejnovější choreografii Sunyata, jež byla vytvořena z prostředků Ceny SAZKY za „objev v tanci“ 2009, jejíž historicky poslední vítězkou se choreografka stala. Diváky nepochybně zaujme scénická kompozice Farmy v jeskyni Divadlo / The Theatre vycházející z rytmů a tanečních kroků, jimiž brazilští otroci setřásali pouta a vytvářeli svůj svět. Za zmínku jistě stojí, že řediteli souboru Viliamu Dočolomanskému bude v polovině dubna 2011 v Petrohradu uděleno jedno z nejprestižnějších kontinentálních ocenění – Evropská cena nové divadelní reality (XII. The Europe Prize New Theatrical Realities), kterou v minulých letech získali např. Sasha Waltz, Josef Nadj či Alain Platel.
Festivaloví diváci mohou zhlédnout hned dvě úspěšná představení z nejnovější produkce mezinárodně uznávané taneční skupiny DOT504 – nejprve kouzelný duet o dvou lidech, kteří si zažívají lov na vlastní kůži, Mah Hunt, za nějž byla choreografka a tanečnice Lenka Vágnerová nominována na cenu Thálie, a poté tanečně divadelní kvartet nejen z lázeňského prostředí Perfektní den aneb Mr Gluteus Maximus, který zaujme především svou lehkostí a černým humorem. Obě inscenace se setkaly s velmi příznivým ohlasem publika i kritiky. Na festivalu nebudou chybět ani díla zrcadlící aktuální témata současné doby. Zatímco taneční duet Heleny Arenbergerové a Jarka Cemerka Void Amongst Humans diváky provede mnoha rozdílnými atmosférami, z nichž každá odráží pocity člověka ve velkém anonymním světě, Exkurze s Helgou Marty Trpišovské a Jany Látalové napoví, proč jsme závislí na konvencích a jaká jsou kritéria subjektivního pocitu krásy a libosti.
Kromě vynikajících tanečních choreografií se diváci mohou těšit též na promítání několika zajímavých filmů. Po uvedení inscenace Transforma, která vznikla ve spolupráci tanečního souboru VerTeDance a přední izraelské choreografky Mayi Lipsker, jež v minulosti tančila ve světoznámých tělesech Batsheva nebo Sasha Waltz&Guests, bude uveden dokument Veroniky Liškové Doteky tance, jenž mapuje zrod dvou významných tanečních skupin VerTeDance a NANOHACH a jehož televizní premiéra se bude konat v sobotu 12. března v 20:40 hod. na programu ČT2. Filmová projekce bude následovat též po společném projektu tanečních uskupení ME-SA a Debris Company s názvem between a rock and a hard place a nabídne koláž krátkých filmů skupiny ME-SA a Jozefa Vlka.
Na závěr festivalu se diváci mohou pokochat dvěma nejnovějšími choreografiemi z dílny mezinárodně oceňovaného tanečního souboru 420PEOPLE: REEN a Sacrebleu, které budou výjimečně uvedeny v komorním prostředí divadla Ponec. Kunešův REEN, v němž vystupuje šest tanečníků z České republiky, Brazílie a Japonska a jeden hudebník, je inspirován osobní zkušeností a prožitky z plánování, přípravy i sledu událostí při návratu do známých míst, naproti tomu křehké sólo Nataši Novotné Sacrebleu je spíše fantaskní představou o propojení rozmanitých sil, které na každodenní kostrbaté cestě posílí toho, kdo jde sám. Zdroj: Divadlo Ponec
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
A Canadian Evening at Sadler’s Wells, ruled by Crystal Pite
Reviews -
In Mayerling, Everyone is a Victim. And the Audience Enjoys It Immensely
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Call for papers for the Dance Context Journal 2025: Identities in Dance
News -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species