Festival 4+4 dny v pohybu slaví 20 let a začíná již 2. října
zprávy
Festival 4+4 dny v pohybu od svého počátku prezentuje zahraniční inscenace, která reprezentují to nejzajímavější ze současné taneční a divadelní evropské scény. „Letos se zaměříme na inscenace, které mají přesah do hudby a částečně i naopak, tedy hudební projekty s přesahem do performance,” uvádí dramaturg zahraničního programu Pavel Štorek.
Festival zahájí 2. října v Divadle Archa hudebně-taneční projekt Nothing That Is Everything. Dále se představí slavná francouzská hudebnice a performerka Rwanda Dorothée Munyaneza v hudebně-tanečním představení Samedi Détente. Žánr současného tance zastoupí několik zahraničních umělců: švýcarský režisér a hudebník Marco Berrettini s Marii-Caroline Hominal berou svůj tanec jako existenciální zápas, jako přípravu na boj s vlastní sexualitou a životem, který je ještě čeká - uprostřed džungle, polonazí, jen v džínách, tančí svůj tropický sen. Na pomezí hudby a tance se pohybuje norský projekt Me Too choreografky Kristin Ryg Helgebostad, která využívá zvonkohry, zpěv, pohyby těla, scénografii a světlo k vytvoření syntézy. Norská choreografka Ingri Fiksdal v taneční performanci Night Tripper zkoumá přírodu jako animistické místo léčivých i ničivých sil, místo imanence a transcendence. Pro pražské uvedení ji nastuduje s šestnáctičlenným českým pěveckým sborem. Slovinsko reprezentuje mladá a kritiky oceňované umělkyně Mala Kline, která představí tanečně-hudební performance Eden; humornou i vážnou, statečnou i radikální autorskou variaci na téma ráje a snění o něm. Vlámský tanečník a performer Pieter Ampe se ve svém sólovém tanečním projektu So You Can Feel ptá, co je to, v moři dnešních možností, vlastně maskulinita.
Živoucím centrem festivalu se poprvé stane prázdný Desfourský palác v ulici Na Florenci a jeho okolí. „Palác byl postaven v letech 1845 na lukrativním pozemku v těsné blízkosti budoucího Těšnovského nádraží. Během festivalu v rámci projektu Místa činu oživíme především jeho zachovalou část s překrásnými freskami a štuky a rozlehlými místnosti palácového charakteru,” říká na úvod kurátorka Denisa Václavová. Uskuteční se v něm například zvuková instalace White Room - Lessons of Touch s podtitulem Trenažér vnitřního zraku a vytěsněné krajiny nevědomí Miřenky Čechové a Matouše Hekely. Prostor trenažéru, do nějž divák vstoupí, deprivuje vidění a podněcuje imaginaci. Přímo pro prostory paláce připravila premiéru nového sólového představení Für die Macht česká herečka a choreografka Halka Třešňáková, která v roli Miss Universe Halky formou názorné přednášky a prezentace ukáže divákům jasné a krystalicky čisté řešení problémů naší planety.
Do prostoru Desfourského paláce zasáhnou i dva zahraniční soubory: pro bývalou zahradu adaptoval holandský soubor Maas Theatre & Dance dvě krátká taneční představení Play It Back a The Silent Twins, v nichž tři tanečnice divákům nabídnou humor, pohyb a vizuální zážitek. Švýcarští Asphalt Piloten se vydají vybaveni tlustou lepící páskou do okolí paláce. V performance Tape Riot tito umělci, tanečníci, výtvarníci a DJs zanechávají po městě stopy vytvořené z této pásky.
Festival zakončí 10. října v Divadle Archa večer Plug & Play ve světové premiéře a derniéře zároveň. „Speciálně k dvacátému výročí festivalu jsme oslovili přední české a slovenské taneční a divadelní soubory, aby společně s oblíbenými muzikanty a kapelami pro nás připravili krátké performance a choreografie výhradně zaměřené na dialog hudby a pohybu,” doplňuje Pavel Štorek. V rámci něj se představí např. 420PEOPLE s kapelou Please the Trees, VerTeDance s kapelou Zrní, Petr Váša, Farma v jeskyni, Miřenka Čechová, Vojta Švejda a Tomáš Procházka, Boca Loca Lab, Dora Hoštová a Honza Čtvrtník, Handa Gote, Debris Company, Lenka Vagnerová a řada dalších osobností, s jejichž většinou festival 4 + 4 dny v pohybu v posledních dvaceti letech spolupracoval.
Festival 4+4 dny v pohybu založila v roce 1996 čtveřice Pavel Štorek, Denisa Václavová, Markéta Černá a Nikola Böhmová, kteří jej dodnes pořádají. Za 20 let festival uvedl více než 400 zahraničních i českých souborů všech druhů současného umění (divadlo, tanec, hudba, výtvarné umění, film, video art). Kulturními projekty oživil taková místa jako stará kanalizační čistírna v Praze Bubenči, opuštěné tovární haly ČKD Karlín, bývalý městský pivovar v Holešovicích, bývalá cihelna v Šáreckém údolí, hokejový stadion HC Hvězda ve Vokovicích, tělocvičny Tyršova domu, Nosticovy haly, bývalé Federální shromáždění, bývalé Casino v Pařížské ulici, budova bývalého ÚLUVu na Národní třídě i Palác U Stýblů na Václavském náměstí. Festival inicioval vznik řady premiér site-specific projektů českých souborů, uvádí skupinové výstavy současných vizuálních umělců a kurátorů, spolupracuje s předními historiky umění a architekty na procházkách a přednáškách. Festival dlouhodobě spolupracuje s kulturními organizacemi Kruh, Jednotka/Unit, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, Start Vršovice a další.
Více informací na www.ctyridny.cz. Zdroj: ArtsMarketing.CZ
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
Message from Marianela Núñez on today's International Dance Day
News -
Anne Teresa de Keersmaeker faces accusations of psychological terror of her troupe
News -
Dance Audiences Grow as Dramatic Funding Cuts Arrive – French Spring Season
Reports -
Corps de Ballet Power! Premiere of Overture at the Berlin Staatsoper
Reviews -
New Dance Context Journal 2024 Opens the Topic of Dance in Public Space
News
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species