Do funkce uměleckého vedoucího Bavorského národního baletu (Bavorský státní balet Mnichov) byl opětovně zvolen od pondělí 2. ledna 2012 český tanečník a choreograf Ivan Liška. V této funkci setrvá až do konce divadelní sezóny 2015/2016. Dr. Wolfgang Heubisch, státní ministr pro vědu a umění, se z této volby těší a je si jist, že Ivan Liška je připraven nabídku přijmout a být nadále skvělým uměleckým vedoucím souboru: „Je skvělé vědět, že kvalita renomovaného Bavorského státního baletu se bude dále rozvíjet pod vedením významného ředitele.“ Liška sám dodává: „Jsem šéfem této skvělé skupiny více než 13 let, déle než kdokoli přede mnou, a budu se dělit i v těch následujících letech o nekonečnou vášeň, radost z tance a neuvěřitelně přesvědčivý výraz fascinujících choreografií se svými tanečníky, týmem i diváky.“ Ivan Liška - tanečník, choreograf, narozen 8. 11. 1950, Praha.
Po studiích na Taneční konzervatoři Praha (1964–69) tančil krátce v Národním divadle v Praze. Nato odešel do Německa a působil v baletu Deutschen Oper am Rhein Düsseldorf pod vedením Ericha Waltera (1969–74), a poté až do roku 1977 byl členem baletu Bayerische Staatsoper v Mnichově. Jeho interpretační kariéra kulminovala v letech 1977–97, kdy byl sólistou Hamburger Ballett Johna Neumeiera. Vytvořil zde řadu hlavních rolí, např. Lysandra v Ein Sommernachtstraum (1977), Orlanda v Wie es Euch gefällt (1985), titulní postavu v baletu Peer Gynt (1989), Mozarta v Fenster zu Mozart (1991), Otce v A Cinderella Story (1992) a další sóla např. v Donu Quijoteovi (1979), v MatthäusPassion (1981), hlavní roli v Zwischenräume – Neunte Sinfonie von Gustav Mahler (1994), titulní roli v Odysseovi (1995), Schubert-Streichquintett C-Dur (1977) atd. Ivan Liška tančil i v dílech dalších významných choreografů: Johna Cranka, José Limòna, Leonida Jacobsona, George Balanchina, Jiřího Kyliána, Anthony Tudora, Jerome Robbinse, Murray Louise, Lar Lubovitche, Hanse van Manena nebo Maurice Béjarta. Spolu s Marcií Haydée interpretoval filmovou verzi Dámy s kaméliemi; byl partnerem Natalie Makarové v Oněginovi (Paříž a Londýn 1987, New York 1988). S Gerhardem Bohnerem spolupracoval na znovuvytvoření Triadického baletu Oskara Schlemmera (1977). Opakovaně se pokoušel o choreografii v rámci dílen Hamburger Ballett (TrioTrompetante, 1978; Parabel I, 1990; Schmähtanz, 1991; Konzert für Orgel, 1993; Inmitten, 1995). V roce 1997 vytvořil balet Spor na hudbu Alfreda Schnittkeho pro Národní divadlo v Brně. V září 1998 nastoupil Ivan Liška do funkce ředitele Bayerisches Staatsballett. Zde se v roce 2003 poprvé objevil jako choreograf klasického baletního titulu: nastudoval Spící krasavici (Dornröschen) podle Maria Petipy. Pokusil se i o „výlet do lehkovážnosti“, jak sám nazval, když v roce 2002 choreografoval módní přehlídku pro časopis SZ v Mnichově, nikoli s profesionálními modelkami, ale se svým vlastním souborem.
V roce 2007 byl vyznamenán medailí ministerstva pro evropské záležitosti za zásluhu o zařazení Bavorska do sjednocené Evropy. Na podzim 2008 dostal ocenění čínského ministra kultury za nebývalé přispění k mezinárodnímu kulturnímu dialogu. 9. června 2009 dostal řád od Horsta Seehorfera za záslužnou činnost pro Bavorsko. 4. února 2012 mu bude udělena výroční Německá taneční cena (Deutscher Tanzpreis).
Ivan Liška je ženatý s Colleen Scott, sólistkou souborů v Johannesburku, Düsseldorfu, Mnichově a Hamburku, která se v roce 1998 stala profesorkou baletu též v Bayerisches Staatsballett.
Zdroj: Bayerisches Staatsballet München Foto: Bettina Stöß
Ivan Liška ředitelem Bayerisches Staatsballet München na další sezóny
zprávy
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
Message from Marianela Núñez on today's International Dance Day
News -
Anne Teresa de Keersmaeker faces accusations of psychological terror of her troupe
News -
Dance Audiences Grow as Dramatic Funding Cuts Arrive – French Spring Season
Reports -
Corps de Ballet Power! Premiere of Overture at the Berlin Staatsoper
Reviews -
New Dance Context Journal 2024 Opens the Topic of Dance in Public Space
News
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species