Laterna magika: nová verze Antikódů míří do Hradce, Casanova k derniéře
zprávy
Antikódy vznikly jako experimentální představení, které přibližuje Havlovu vizuální poezii skrz moderní technologie a divadelní poetiku. Inscenátoři v nich využili metodu realtime tracking umožňující interakci performera s technologií v reálném čase. Do nové sezóny ale vstupují Antikódy v upravené podobě, protože byly od počátku koncipovány jako dynamický tvar, který se neustále vyvíjí. Režisér Braňo Mazúch k tomu říká: „Pod dramaturgickým vedením Marty Ljubkové a s novou hudbou Filipa Míška (Dikolson) se Antikódy nadechují k většímu rozletu. Ubíhající roky ze životopisu Václava Havla se prolínají s dynamickými grafickými obrazy. Zlomové historické okamžiky 1948, 1968 a 1989 narážejí na svou reflexi zakódovanou v typogramech. Místo meditace přichází na řadu jednání.“ Choreografkou i dál zůstává Věrka Ondrašíková a tanec by měl být stále podstatnou součástí inscenace.
Open Stage - poznejte Laternu magiku zevnitř: Hradecké publikum bude mít také jedinečnou příležitost si přímo na jevišti vyzkoušet nejmodernější multimediální technologie použité v této inscenaci. „Open stage“ je interaktivní workshop, který následuje bezprostředně po představení. Diváci se na chvíli změní v performery a na vlastní kůži si mohou otestovat, jak funguje např. AirScan, virtuální klapky obřího psacího stroje, nebo zpracování zvuku v reálném čase. Průvodci netradiční „exkurzí“ budou režisér Braňo Mazúch, vizuální umělec Dan Gregor a sound designér Stanislav Abrahám. Od října již bude workshop také pravidelnou součástí pražských představení. V říjnu se Laterna magika po osmnácti letech rozloučí s inscenací Casanova. Dramatický balet o osudech slavného muže v režii Juraje Jakubiska na derniéře dosáhne 761 repríz. V posledních představeních ztvární Giacoma Casanovu, neúnavného a vášnivého svůdce žen, první sólista baletu Národního divadla Alexandre Katsapov. Poslední série tří představení připadá na 24. – 26. října. Inscenace Casanova měla premiéru v roce 1995 pod režijním vedením věhlasného Juraje Jakubiska (Tísícročná včela, Bathory). Režisér se nechal inspirovat skutečným životním příběhem proslulého dobrodruha a diplomata, v jeho pojetí ale Casanova reprezentuje spíše určitý typ a v inscenaci ztrácí na své cestě mezi pestrými, stylizovanými obrazy konkrétní historická ohraničení. Kromě Juraje Jakubiska se na inscenaci podílel choreograf a několikaletý šéf souboru Laterny magiky Jean-Pierre Aviotte, hudební skladatel Zdeněk Merta nebo scénograf Josef Svoboda, který zde poprvé použil elektronický obraz ze čtyř pohyblivých projektorů.
Na únor 2014 plánovaná premiéra Laterny magiky Poslední cesta Julese Verna se z provozních důvodů odkládá na příští rok. Diváci o nové zážitky v Laterně magice ale nepřijdou. Pod značkou Laterna magika LAB vznikne menší vývojová inscenace: vybraní mladí tvůrci budou mít prostřednictvím LABu možnost vyzkoušet si práci s platformou Laterny magiky, důkladně prozkoumat a v ideálním případě i posunout možnosti tohoto prvního multimediálního divadla světa.
Na repertoáru zůstává řada oblíbených kusů: Kouzelný cirkus, který diváky baví již přes 36 let, moderní tanec v podobě komponovaného večera Graffiti, naopak ke kořenům Laterny magiky se vracejí Legendy magické Prahy, které využívají klasické postupy s prolínáním filmové a živé akce, průřezové představení Cocktail 012 – The Best of provádí diváky současným i minulým repertoárem a inscenačními postupy. Oblíbenou inscenací se stala také novinka minulé sezóny, rodinné představení Vidím nevidím, které otevírá cestu do světa divadla těm nejmenším. Je uváděno často v odpoledních hodinách za snížené vstupné a 23. září se uskutečnilo speciální dopolední představení překládané znakovou řečí pro sluchově postižené. Zdroj: LM
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
A Canadian Evening at Sadler’s Wells, ruled by Crystal Pite
Reviews -
In Mayerling, Everyone is a Victim. And the Audience Enjoys It Immensely
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Call for papers for the Dance Context Journal 2025: Identities in Dance
News -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species