Moravské divadlo Olomouc připravuje premiéru inscenace o bájném Odysseovi
zprávy
Tvůrci inscenace vycházeli během příprav z Homérova eposu Odyssea v překladu Vladimíra Šrámka. „Samozřejmě pro účely baletu pro děti jsem přečetl i přetlumočení Eduarda Petišky. To se stalo základem pro vypracování základního syžetu představení. Během práce na ději baletu došlo i k několika posunům – stále bylo nutno mít na zřeteli, že je dílo určeno pro dětského diváka. S Robertem Baloghem jsme tak vypustili například Odysseovu návštěvu Kikonů, epizodu u lidožravých Laistrygonů nebo těžko inscenovatelnou plavbu kolem oblud Charybda a Skylla,“ přiblížil dramaturg Tomáš Lehotský.
Režisér a choreograf Robert Balogh připravoval Odyssea souběžně s baletní adaptací Dumasovy Dámy s kaméliemi. „Opravdu je to náročné, připravit v jednom měsíci dvě velké premiéry. Musíte si představit, že se jedná v obou případech o původní choreografie. Nejtěžší na přípravě představení je souboj s časem. S profesionálními tanečníky jsem pracoval převážně v týdnu, pro studium Odyssea jsem si s dětmi vyhradil víkendy. Při práci s dětskými tanečníky mi významně pomáhali i trenéři Baletního studia Sylva Pospíšilová a Lukáš Cenek. Vzhledem k tomu, že jsem si vymezil určitý cíl i prostředky, za pomocí kterých chci k tomuto cíli dospět, mi ,přepínání‘ mezi oběma tituly nedělalo větší problémy. Práce na obou titulech mne doslova pohltila a na tanečnících je vidět, že jsou na tom podobně,“ uvedl Balogh.
Nová inscenace Odysseus má být výpravnou podívanou pro celou rodinu. „Myslím, že dobrodružství, které na svých plavbách Odysseus zažil, budou přitažlivé pro všechny věkové kategorie publika. O velkolepou scénu baletu se postaral můj dlouholetý přítel a spolupracovník Eduard Přikryl, nádherné kostýmy navrhl renomovaný výtvarník Roman Šolc. Malé děti se nemusí Kyklopa a Medúzy bát. Jsou to sice tajemné a zlé postavy, nicméně Odysseus se svou družinou je nakonec porazí,“ sdělil režisér. „Není to krvák, je to řecká báje, poučná a pravdivá s vypíchnutými základními rysy: dobrem a zlem, láskou, věrností, vlastenectvím. Ukazuje hodnoty, které je potřeba právě dnes dětem vštepovat,“ doplnil představitel titulní role Lukáš Cenek a pochválil malé tanečníky, které společně se Sylvou Pospíšilovou vedl během zkoušek. „Děti z Baletního studia mají výborné nasazení, zkouší s nadšením, takže práce s nimi je pro mě inspirující. Je úžasné sledovat, jak jsou zapálené a rychle se učí. Samozřejmě, něco trvá déle, jejich pohybová paměť není ještě taková, ale časté opakování a dril vedou k jejich rozvoji. Když potom tedy zvládnou všechny kroky, své role si nádherně užívají,“ popsal Cenek.
V inscenaci se představí téměř šedesát dětí ve věku od čtyř do šestnácti let, které na jevišti doplní profesionální tanečníci z baletního souboru Moravského divadla. Vedle již zmíněných Sylvy Pospíšilové a Lukáše Cenka účinkují v hlavních rolích Jelena Illina, Dita Salayová, Damani Williams nebo Ján Kočík.
K hudební složce Balogh dodává: „Uslyšíme skladby z filmu Souboj titánů, doplňovat je bude neméně poutavá hudba René Dupéra, jehož tvorbu již diváci znají z našich inscenací Tarzan či Simba.“
Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
Coming from, going to: Akram Khan at 50
Personalities -
Zarhy’s Affect: Beyond the Binary of Ausencia and Presencia
Reviews -
“Dance is political. It’s about cultural identities and beliefs,” says Marco da Silva Ferreira, the choreographer of Carcass
Interviews -
Political and musical timings: Montpellier Danse 2024
Reports -
The Visitors - The Macras’ Slasher Musical Show
Reviews
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species