Na Profilu Spitfire Company bude uvedena nová premiéra: 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze
zprávy
Vrcholem profilu by měla být premiéra 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze, která byla tvořena ve spolupráci s Epoque Quartetem, varšavským divadlem Teatr Na Woli a Warsaw Mime Center. Po tříměsíčním rezidenčním pobytu, který členové Spitfire Company ve složení Petr Boháč, Miřenka Čechová, Cecile da Costa, Markéta Vacovská a Jindřiška Křivánková absolvovali ve Varšavě, se odehrála v polovině dubna tři předpremiérová představení na hlavní scéně divadla Teatr Na Woli. Kritická i divácká reflexe těchto tří předpremiér se soustředila především na témata týkající se práce s nahotou na scéně, pokus o revizi čtení díla Bruna Schulze a překvapující dramaturgický záměr. Ola Koehler v novinách Gazeta Polska popisuje děsivou hrůzu, se kterou jsme konfrontování. „Máme co do činění s cestou do tunelu hrůzy, jakých je plno ve veselých maloměstech. Jenomže místo do tunelu s monstry vjedeme do hlavy Bruna Schulze.“ Agata Tomasiewicz píše: „Je to vize antihumanistického světa, ve kterém se tělo dostává na úroveň zboží připraveného k masovému prodeji. (...) Tvůrcům náleží uznání za odvahu při revizi Schulzova díla.“
K novému čtení díla Bruna Schulze dodává umělecký šéf a režisér Spitifre Company Petr Boháč: „Při přípravě scénáře a v období před samotným zkoušením jsme si s ostatními spolupracovníky jasně definovali, že nechceme podlehnout svůdné Schulzově poetice složené z prostoru kabinetu plného otřískaného nábytku, veteše a špinavých oken, jehož známé schéma najdeme např. u animovaného filmu Brothers Q. Proto scénografky Barbara Wojtkowiak a Petra Vlachynská připravily minimalistickou scénu využivájící jeden dominatní vizuálně strhující element.“ Diskuse po premiéře mezi příznivci a odpůrci inscenace se vedla především o tématech jako nahota na scéně, nové interpretační klíče při čtení Bruna Schulze či hudební samostatnost díla. „Nikdy bych neřekl, že toto představení může vyprovokovat tolik rozličných emocí. Jedná část diváků v něm našla silné felliniovské motivy, další velmi kladně ohodnotila revizi Schulzova díla, jiná odmítla pohybovou choreografii a tělesný jazyk, především jeho minimalistické a repetiční tendence, na druhou stranu jiní tento minimalismus ocenili. Samozřejmě musím zmínit ty, kteří představení odmítli kvůli nahotě na scéně a radikální interpretaci Bruna Schulze,“ shrnuje zkušenosti s diváckou a kritickou reflexí režisér a umělecký šéf Spitfire Company Petr Boháč.
Minimalistické prvky jako tvůrčí elementy se také objevují v pohybové architektuře a především v hudbě, kterou složil dvorní skladatel Spitfire Company Jan Kučera. Hudební partitura requiem je napsána pro smyčcový quartet a na živo interpretována předním českým hudebním tělesem Epoque Quartetem. Projekt 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze je tak složen ze dvou rovnocených částí: z fyzického a tanečního divadla a hudebního koncertu.
Další dvě představení Bad Clowns a Svět odsouzencův jsou příznivcům Spitfire Company již známé. Na obě bylo napsáno několik kladných kritických reflexí a byly zařazeny do programů tuzemských i zahraničních festivalů. Svět odsouzencův obdržel hlavní cenu Grand Prix Mezinárodního festivalu Zdarzenia. Zvláštností tohoto představení je zapojení práce akčního malíře Jana Mika, který v průběhu akce vytváří na jevišti dvoumetrový obraz. Dada poetiku, klaunské gagy, čtyřtunovou scénu, která vytváří dojem pozměněné perspektivy v představení Bad Clowns, mohli ohodnotit diváci ve wroclawském Institutu Jerzyho Grotowského, na festivalu Letní Letná či na Mezinárodním festivalu Nultý bod.
Profil Spitfire Company každoročně uváděný v Paláci Akropolis je součástí budované Platformy pro fyzické a taneční divadlo, kterou zaštiťuje produkční jednotka Bezhlavi o.s. Součástí této platformy je i Mezinárodní festival Nultý bod, činnost Spitfire Company, edukativní program Performing Arts For the Future a prezentace fyzického a tanečního divadla v zahraničí.
Jako volné pokračování profilu se 27. června na nám. Jiřího Z Poděbrad odehraje nové nastudování pouliční show Traffic Dance. Tentokrát v hlavní roli v šíleném tempu budou řádit bubeníci. Show Traffic Dance Drums je součástí festivalu Žižkov sobě. Zdroj: Spitfire Company Foto: Katarzyna Chmura Cegiełkowska
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
A Canadian Evening at Sadler’s Wells, ruled by Crystal Pite
Reviews -
In Mayerling, Everyone is a Victim. And the Audience Enjoys It Immensely
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Call for papers for the Dance Context Journal 2025: Identities in Dance
News -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species