ProART Festival 2014: Tělo mezi hlasem a obrazem
zprávy
Mezi prvními umělci se na festivalu představí Iva Bittová, jež v Brně o víkendu 19. - 20. uvede svou pěveckou masterclass pro 30 účastníků. Kromě v Domě umění si její účastníci zazpívají i v „červeném kostele“ Jana Amose Komenského na Joštove ulici. V neděli se poté plně rozjedou další workshopy, mj. v žánrech klasického, moderního a současného tance, tanečního divadla, herectví, jógy, Pilates, klavíru, smyčců a fotografie.
Pondělkem 21. července následně odstartuje v divadle i večerní program projektem USPUD_emoticon pořádající ProART Company. Půjde o přenesení květnové premiéry – s hudbou Erika Satieho a elektroakustické dvojice Piano Interrupted Toma Hodge a Franze Kirrmanna – ze slavné brněnské Vily Tugendhat do divadelních prostor.
V úterý 22 7. se představí hostující soubor Budapest Dance Theatre s choreografií Moje dcera, Anna Franková. ProART vedle toho uvede choreografie Martina Dvořáka a Izraelce Nira Ben Gala věnované českým mučedníkům své doby – Miladě Horákové a Janu Palachovi.
V následujícím večeru vystoupí japonská tanečnice Yukie Koji s představením Plavkyně, v doprovodu Divadla Kolonie s inscenací Stíny rakouské držitelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové v režii Lucie Ferenzové z pražského divadla Na zábradlí. Druhý den bude patřit dvěma mužským sólistům - Olafu Reineckemu z Německa s choreografií Büchsenlicht o pocitech interpreta na jevišti autorky Baerbel Stenzeberger a Hyginu Delimat z Polska v autorské choreografii inspirované sterilitou panelových domů - For Living In.
V páteční podvečer 25. 7. se ponese v duchu hudby a sice účastníků klavírní masterclass Richarda Pohla a smyčcové třídy Graffova kvarteta. Poté od 20 hodin přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy. V tomto představení se prolíná tanec s novým společenským fenoménem – YouTube.
Sobotní závěr festivalu obstarají studentské projekty Neila Parise z Anglie a domácí Kamily Valůškové z HaDivadla. Po pauze bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům – Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi a Baerbel Stenzeberger.
Pražský týden odstartuje operní pěvec Adam Plachetka, koncem června debutující v milánské La Scale. O víkendu 26.–27. července uvede svou pěveckou masterclass pro 6 vybraných zpěváků. V neděli se poté plně rozjedou další multižánrové workshopy. Úterkem 29. července následně odstartuje v divadle NoD i večerní program festivalu projektem USPUD_emoticon. Ve středu 30. 7. na prkna NoD zavítá choreograf Nadar Rosano z Izraele a Slovenka Eva Klimáčková tvořící v Paříži. Trojdílný večer nabídne tři různé pohledy na současný tanec s rozdílným kulturním i společenským background. Inovace i tradice v jednom večeru: Off Line - Move - Asphalt.
Čtvrteční večer bude patřit domácí ProART Company v choreografiích věnovaných Miladě Horákové a Janu Palachovi tvůrců Nira Ben Gala z Izraele a Martina Dvořáka. Ty doplní italský soubor MDdanza s variací na Tristana a Isoldu v choreografii Veronicy Sassi.
V pátek na jeviště NoD zavítají postavy tří mušketýrů ze stejnojmenného Dumasova románu v choreografii Fenii Apostolou a Konstantina Kasiarise z Řecka. V sobotu přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy.
Samotný závěr festivalu obstará zpěvačka Bára Basiková s adepty vlastní pěvecké masterclass a účastníci hereckých a tanečních searching projektů Evy Klimáčkové a Lucie Ferenzové. Po pauze od 20h bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům - Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi, Baerbel Stenzeberger, Janu Březinovi, Leonie Wahl, Gabrielu Wongovi a Evě Klimáčkové.
Umělecký ředitel Martin Dvořák k večernímu programu dodává: „Letošní festival se nese v duchu nadžánrovosti. Proto to motto "Tělo jako hlas - Slovo jako obraz". Snažili jsme přizvat hosty, kteří nejsou úplně žánrově vyhranění, propojují umělecká odvětví a hledají nové cesty. Inspirují se literaturou, krásným uměním, reagují na nějaká sociální témata či objevují sami pro sebe novou a nezvyklou jevištní estetiku. Věřím, že všichni hostující umělci letošního festivalu přinášejí své umělecké výpovědi na vysoké profesní úrovni a s otevřeným srdcem.“
Kurzy, určené laikům a profesionálům, jsou odstupňovány podle obtížnosti. Letos vyučuje celkem 29 pedagogů z jedenácti světových zemí. V Brně je dějištěm festivalu Divadlo na Orlí / Hudebně-dramatická laboratoř JAMU. V Praze se festival odehraje tradičně v prostorách Státní opery Národního divadla, večerní program pak v Experimentálním prostoru Roxy / NoD. Více na http://www.proart-festival.cz/ Zdroj: ProART
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
A Canadian Evening at Sadler’s Wells, ruled by Crystal Pite
Reviews -
In Mayerling, Everyone is a Victim. And the Audience Enjoys It Immensely
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Call for papers for the Dance Context Journal 2025: Identities in Dance
News -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species