TANEC PRAHA 2014 vrcholí, dorazila hlavní hvězda Marie Chouinard
zprávy
Živoucích legend, jako je Marie Chouinard, není mnoho. Její díla i po mnoha letech šokují a nenechávají diváky chladnými. Ve středu 25. a ve čtvrtek 26. června bude Hudební divadlo Karlín patřit jejím dvěma osobitým dílům. První, Svěcení jara, se nechá unášet hudbou Igora Stravinského a druhé je přímo inspirováno knihou Henriho Michauxe: Mouvements, které vévodí jeho kresby.
Živelné a odvážné ztvárnění proslulé Stravinského skladby Svěcení jara zaujímá v tvorbě Marie Chouinard zvláštní postavení. Premiéru mělo před více než dvaceti lety, v roce 1993, a dosud neztratilo nic ze své podmanivosti a vitality. „V mém Svěcení není žádný příběh,“ vysvětluje autorka, „žádný vývoj, žádná příčina a následek. Pouze synchronicita. Je to, jako bych prožívala každý moment potom, co kdysi vznikl život. Představení je o odhalení tohoto momentu. Mám pocit, že před tímto okamžikem se na obloze ukázal výjimečný výboj světla či záblesk.“ Svěcení jara Marie Chouinard viděla Praha poprvé v roce 2007, kdy bylo provedeno za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu.
Inspiraci k druhému dílu, v němž tančí kompletně celý soubor, objevila Marie Chouinard už v roce 1980. Kniha Mouvements Henriho Michauxe obsahuje 64 stran inkoustových kreseb, 15 stran básní a doslov. Všechen tento obsah načetla Chouinard „slovo od slova“ do choreografické partitury, která doslova kopíruje strukturu knihy – všechny stránky, obrazy a texty, včetně zachování směru čtení zleva doprava. Kniha sloužila doslova jako taneční partitura, která současně poskytovala choreografce velkou svobodu. Tanečníci se jako inkoustem malované mnohotvárné figury v tomto vektoru pohybují na bílém pozadí, coby dynamická kresba na bílém papíře. Jednotlivé listy knihy jsou navíc promítány na horizontu scény tak, aby diváci měli možnost vlastního simultánního čtení Michauxovy knihy. Zvuk, scénu, světelný design, kostýmy i účesy k tomuto baletu v jednom aktu navrhla sama Marie Chouinard.
Ve čtvrtek 26. června se budou moci diváci setkat s Marie Chouinard osobně. Inspirována řeckou mytologií, promění prostory expozice Františka Kupky ve Veletržním paláci Národní galerie v Delfskou věštírnu. Zatímco publikum volně cirkuluje kolem bíle vyznačeného prostoru, zve tanečnice v roli legendární Pythie diváky, aby jí pošeptali svoje přání, tajemství nebo prosbu. Tanečnice se pokouší na diváka co nejvíce napojit a ztvárnit jeho přání v novém kontextu, novém pohledu, a tak, ačkoli není ani věštkyní, ani neprovádí magii, může mít její tanec skutečně dopad na uskutečnění plánů a tužeb dotyčného. Sólo IN MUSEUM, které Chouinard uvádí ve významných galeriích po celém světě, proběhne od 10:30 do 13 hodin, jde tedy o téměř tříhodinovou performanci.
Od 9. do 25. června si mohou návštěvníci divadla Ponec ve spolupráci s Galerií Donald Browne prohlédnout výstavu jejích kreseb Drawings, kterými ilustruje přípravu svých choreografií. Marie Chouinard přistupuje k uměleckému objektu jako k reliktu představení, jeho produktu. Její kresby se vymykají, jsou to jakási schémata choreografií. Zakresluje je perem na obyčejný papír. Jde o kresby extrémně názorné, zároveň ale silně osobní a expresivní – jasné zápisy jednotlivých choreografií. Znaky i relikty v jednom. Každá kresba se vztahuje k jiné choreografii, do každé Chouinard vědomě otiskla svůj umělecký rukopis. Nejde však o pouhopouhou rekonstrukci zážitku, který nám přináší původní choreografie - kresby dávají nahlédnout inspiraci, podstatě a tvůrčích metodách autorky. Otevřeno je v době provozu pokladny od 17 do 20 hodin. Více informací naleznete na www.tanecpraha.cz Zdroj: Tanec Praha
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
A Canadian Evening at Sadler’s Wells, ruled by Crystal Pite
Reviews -
In Mayerling, Everyone is a Victim. And the Audience Enjoys It Immensely
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Call for papers for the Dance Context Journal 2025: Identities in Dance
News -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species