Tanec Praha uvede nový projekt Alaina Platela s 14 africkými umělci
zprávy
Tento dialog začal hudbou. Serge Kakudji kdysi odjel z Konga studovat Hudební akademii v Namuru a oblíbil si barokní árie od Monteverdiho, přes Vivaldiho až po Händela. Jeho kontratenor ohromuje bravurností i barvou hlasu. Kytarista Rodriguez Vangama patří k místním konžským „sapeurs“, tedy dandyům, mladým extravagantním mužům, jakých se posléze na scéně sejde nebývalé množství... on je ovšem jejich „frontman“. A Fabrizio Cassol je skladatelem par excelence. Vydal se naopak z Belgie do Konga, několikrát po sobě, aby všichni společně sbírali a porovnávali hudební materiál, který by vydal na mnohem více, než jediné představení. Ale nechtěli „jen“ koncert. Oslovili tedy Alaina Platela, s nímž Cassol často spolupracuje. Ten se svou divadelní intuicí i jasnou vizí, se schopností odhalit potenciál každého umělce i tam, kde ho nečeká, a se skvělými nápady choreografa a režiséra světového formátu, využil všeho, co tak přirozeně k hudebníkům v Kongu patří. Nakažlivé energie, optimismu, vitality, ale především řeči těla, která je zcela originální. Zapojil i konžského výtvarníka, jehož materiálem pro tvorbu jsou vystřílené nábojnice.
„Multitalentovaní Konžané rozkládají hudbu po svém, svými těly podtrhují frázování, objevují si v ní spodní rytmy a vytvářejí tak nový originální scénický tvar. Platel nechává průchod jejich přirozenému vnímání rytmu, detailně pozoruje individuální pojetí každého z nich a vybírá si, co ho nejvíc baví. Chcete-li hudbu cítit celým tělem, stačí se do ní položit, je to úplně přirozené, přinejmenším v Africe...,“ říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu TANEC PRAHA.
Coup Fatal měl premiéru 10. 6. 2014 na vídeňském festivalu Festwochen a Praha je po Vídni a Amsterodamu třetím městem, kde se toto originální dílo představí divákům. Pokračovat bude na Festival d’Avignon. Detail představení: http://www.tanecpraha.cz/playbill/detail/id/51431/mn/35/page/46 Více informací naleznete na www.tanecpraha.cz Recenzi si můžete přečíst už z předstihem ZDE.
Diskuze
Přidat komentářMOST POPULAR
-
Coming from, going to: Akram Khan at 50
Personalities -
Biennale Danza 2024 — We Humans (and We Dancers)
Reports -
Dustin Klein’s schneeweisschen + rosenrot at Origen Festival: A Search for Balance
Reviews -
Tanz im August 2024 – An Archipelago of Corporeal Thoughts
Reports -
Brigittines International Festival 2024 - A Dance Festival with Poetic Ambitions
Reports
Josef Bartos
Thank you for your thoughts. One got stuck in my mind – that passion makes us different from AI. Just yesterday I read…I am a dance critic. I am a member of an endangered species